Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Zakupy online stały się bezpieczne, wygodne, proste, szybkie i dostępne – nic więc dziwnego, że ich zwolenników wciąż przybywa. Potwierdza to raport „E-commerce w Polsce”, według którego już 77% internautów kupuje w sieci. Chcesz wykorzystać potencjał e-handlu i docierać do szerokiego grona odbiorców? Załóż własny sklep internetowy na jednej z dostępnych platform e-commerce. Jednak najpierw poznaj zalety i wady poszczególnych opcji. Sprawdź też, czego potrzebujesz, by sprzedawać w Internecie.

Pierwsze kroki w e-commerce, czyli jak założyć e-sklep?

E-handel rozwija się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie. Z jednej strony zmiana nawyków konsumenckich sprawiła, że coraz więcej osób robi zakupy wychodzenia z domu, a z drugiej znacząco wzrosła liczba przedsiębiorców przenoszących swój biznes do sieci. Chcesz docierać do kupujących online i dołączyć do firm, które już sprzedają online? Załóż własny sklep internetowy – jednak najpierw sprawdź, o co musisz zadbać, aby e-sklep pozyskiwał klientów i przynosił zysk.

Przede wszystkim na początku przygody z e-commerce musisz wskazać grupę docelową swoich produktów i usług oraz określić sprzedawany asortyment. W ten sposób przedstawisz korzyści, które niesie za sobą Twoja oferta. Poznaj również rynek i zbadaj konkurencję, aby znaleźć coś, co wyróżni Cię na tle branży. Opracuj również strategię marketingową i szczegółowy plan działania, w którym uwzględnisz poniższe etapy budowy skutecznego e-sklepu.

1. Rejestracja domeny internetowej

Wybór unikalnego adresu strony WWW Twojego sklepu to jedna z najważniejszych decyzji na początku przygody z e-commerce. Nazwa główna i rozszerzenie nie mogą być przypadkowe, ponieważ domena będzie się automatycznie kojarzyć się z Twoim biznesem. Dlatego też powinna być chwytliwa, oryginalna, prosta i zapadająca w pamięć.

2. Wybór sprawnego hostingu

Wszystkie elementy, z których składa się Twój sklep online, przechowasz na hostingu. Miejsce na serwerze gwarantują różni dostawcy. Przed zakupem porównaj oferty i weź pod uwagę takie parametry jak bezpieczeństwo oraz stabilność usługi. Pamiętaj przy tym również o koniecznych funkcjach oraz potrzebach witryny sprzedażowej.

3. Przygotowanie nowoczesnego projektu e-sklepu

Chcesz zacząć działać online? W takim razie jednym z Twoich celów jest z pewnością zwiększenie sprzedaży. Możesz sobie to zagwarantować poprzez elastyczny i nowoczesny sklep internetowy. Aby mógł zachęcać do zakupów, musi być jednak:

  • bezpieczny – zabezpieczony certyfikatem SSL, czyli powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych;
  • przyjazny dla klientów – zgodny z zasadami User Experience (doświadczeniem użytkownika na stronie WWW) to znaczy np. użyteczny, atrakcyjny i intuicyjny;
  • responsywny – dopasowany do różnych ekranów i dostępny na wszystkich urządzeniach;
  • szybko się ładujący – nie powinien mieć opóźnień i wczytywać się dłużej niż kilka sekund;
  • atrakcyjny – spójny i estetyczny projekt, który zawiera czytelną prezentację produktów, proste przyciski wzywające do działania i wartościowe treści.

Budowa sklepu internetowego. Jaką platformę e-commerce warto wybrać?

Jak wybrać dobrą platformę e-commerce?

Aby Twoi klienci mogli przeglądać ofertę, dodawać produkty do koszyka i dokonywać płatności, musisz zadbać jeszcze o odpowiednią platformę e-commerce. Oprogramowanie pozwala prowadzić sprzedaż, kontaktować się z kupującymi czy bezpiecznie zarządzać danymi. W dokonaniu właściwego wyboru pomoże Ci nasze zestawienie popularnych opcji. Pamiętaj, że różnią się one od siebie funkcjonalnościami oraz przeznaczeniem. Przy wyborze kieruj się więc potrzebami i możliwością rozwoju swojego biznesu.

1. Platformy Open Source

Otwarty kod źródłowy strony WWW charakteryzuje platformy Open Source, czyli najpopularniejsze oprogramowanie na rynku. Jest to świetna opcja dla średnich i małych przedsiębiorców, którym zależy na dużej swobodzie w prowadzeniu sprzedaży online. Elastyczność ta przejawia się poprzez nieograniczoną modyfikację witryny sklepowej oraz możliwość wdrażania indywidualnych i niepowtarzalnych rozwiązań.

Choć korzystanie z tego oprogramowania nie wymaga opłat, to musisz pamiętać, że opcja ta nie gwarantuje technicznego wsparcia. A przecież do wdrożenia i rozwoju e-sklepu konieczna jest specjalistyczna wiedza, za którą należy już zapłacić. Ponadto w przypadku platform Open Source musisz samodzielnie zadbać o zakup hostingu, a czasami również dopłacić za niektóre funkcjonalności i integracje z zewnętrznymi narzędziami.

Dostępne rozwiązania to m.in. Magento, Woocommerce, Virtuemart oraz PrestaShop, które cieszy się największym zainteresowaniem wśród drobnych przedsiębiorstw.

2. Platformy dedykowane

Interesują Cię nieszablonowe rozwiązania? Chcesz wyróżnić swoją markę na tle konkurencji? A może działasz w specyficznej branży? Jeśli tak, to platformy dedykowane mogą świetnie sprawdzić się w przypadku Twojego biznesu. Jest to bowiem opcja dla wymagających, ponieważ pozwala wdrożyć sklep internetowy całkowicie zgodny z oczekiwaniami firmy.

W tym przypadku możesz zdecydować się na jeden z dwóch wariantów. Masz do wyboru projekt stworzony od zera, ale oparty o gotowy CMS lub sklep napisany specjalnie pod Twoje potrzeby. Brzmi świetnie, prawda? Niestety platformy dedykowane wiążą się z dużą inwestycją – czasu i pieniędzy. Poza tym wymagają ciągłego rozwoju systemu.

2. Platformy SaaS

Czy możliwe jest założenie sklepu internetowego w kilka chwil? Okazuje się, że tak. Jeśli chcesz więc szybko wdrożyć swoją witrynę, to platforma SaaS stanowi wręcz idealne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu. Oprogramowanie określane jest również jako „chmurowe”, ponieważ utrzymuje się je na serwerze dostawcy („w chmurze”). To zaś oznacza, że nie musisz dodatkowo inwestować w hosting, ale mocno uzależniasz się od usługodawcy (nie jesteś właścicielem e-sklepu).

Platforma znana jest jednak nie tylko z szybkości tworzenia projektu, ale i ze swojej prostoty w zarządzaniu. Zwykle po takie rozwiązanie sięgają małe lub średnie biznesy, które doceniają niski koszt początkowy oraz możliwość miesięcznej lub rocznej płatności abonamentowej. Niestety oprogramowanie SaaS ma również swoje wady – mała elastyczność, ograniczona wydajność i niewielkie możliwości w zakresie rozwoju projektu.

4. Platformy oparte na licencji

Ostatnią możliwą do wyboru opcją są platformy licencjonowane. Mówi się o nich, że są stworzone dla biznesowych gigantów, którzy mogą zainwestować więcej, aby zdobyć przewagę na rynku e-commerce. Wysoka cena oraz długość przygotowywania projektu wiążą się w tym przypadku z licznymi korzyściami. Dzięki oprogramowaniu opartemu na licencji:

  • zyskujesz gwarancję bezpieczeństwa danych,
  • możesz prezentować szeroką bazę produktów,
  • obsługujesz dużą liczbę zamówień w krótkim czasie,
  • rozwijasz e-sklep poprzez modyfikacje i konfiguracje.

Nie jest to jednak gotowe rozwiązanie, a wysokie koszty i czasochłonna realizacja sprawia, że nie każda firma może pozwolić sobie na tego typu inwestycję.

Własny sklep internetowy – czy to się opłaca?

Wiesz już, czego potrzebujesz, by zacząć sprzedawać online. Jeżeli jednak kwestie techniczne są Ci zupełnie obce i nie masz czasu na samodzielny wybór platformy e-commerce czy innych filarów sklepu internetowego, to powierz jego budowę specjalistom. W ramach współpracy agencja digitalowa WeNet:

  • stworzy dla Ciebie atrakcyjny, funkcjonalny i przyjazny użytkownikom projekt,
  • zapewni wsparcie i doradztwo specjalisty e-commerce,
  • przekaże sklep internetowy na własność,
  • zagwarantuje hosting, domenę, certyfikat SSL i niezbędne regulaminy w ramach jednego pakietu,
  • zadba o konieczne integracje z zewnętrznymi narzędziami takimi jak systemy płatności czy firmy kurierskie,
  • udzieli dostępu do nowoczesnych narzędzi, które pomogą Ci w zwiększaniu sprzedaży.

Tylko z nowoczesnym sklepem internetowym zyskasz stabilne dochody oraz możliwość kreacji wizerunku firmy w sieci. Dzięki witrynie Twoja oferta będzie dostępna dla klientów 24/7, a Ty zdobędziesz wygodny kontakt z kupującymi. Wesprzesz przy tym sprzedaż stacjonarną i zwiększysz rozpoznawalność marki.

Jak widzisz, Internet daje Ci ogromne możliwości, jeśli chodzi o promocję produktów, usług i prowadzonej działalności. Wejdź na WeNet.pl, poznaj szczegóły oferty i dołącz do przedsiębiorców, którzy skutecznie sprzedają online.