Prezydent Miasta Mielec informuje:

Każdy rolnik/producent rolny, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien zbierać faktury VAT i w terminie
od dnia 1 sierpnia 2023 roku do dnia 31 sierpnia 2023 roku złożyć do Prezydenta Miasta Mielec wniosek o zwrot podatku akcyzowego.

Zwrot podatku akcyzowego przysługuje jeśli posiadasz gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) według stanu na dzień 1 lutego danego roku określony
w ewidencji gruntów i budynków, będących: własnością, we współwłasności z małżonkiem
lub we współwłasności z innymi osobami, w dzierżawie i jesteś producentem rolnym:

  • osobą fizyczną,
  • osobą prawną,
  • jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej.

Z gruntów będących we współwłasności z innymi osobami, może złożyć wniosek tylko jeden współwłaściciel, a pozostali współwłaściciele wyrażają pisemną zgodę składając podpisy
na wniosku. Pisemna zgoda nie dotyczy współmałżonków. Z gruntów dzierżawionych należy do wniosku dołączyć umowę dzierżawy.

Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (STARY WZÓR) wraz z fakturami VAT potwierdzającymi zakup oleju napędowego od dnia 1 lutego 2023 r. do dnia 31 lipca 2023 r. składa:

– producent rolny posiadający tylko użytki rolne, który nie wykorzystał przysługującego mu limitu w I turze naboru wniosków,

– producent rolny posiadający użytki rolne i bydło, który nie wykorzystał przysługującego mu limitu w I turze naboru wniosków,

– producent rolny posiadający tylko użytki rolne, który nie składał wniosku o zwrot podatku akcyzowego w I turze naboru wniosków,

– producent rolny posiadający użytki rolne i bydło, który nie składał wniosku w I turze naboru.

Limit na 2023 r. wynosi:

110 l/1 ha użytków rolnych i 40 l/1 dużą jednostkę przeliczeniową bydła

Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wraz z fakturami VAT potwierdzającymi zakup oleju napędowego od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. w odniesieniu do świń, owiec, kóz i koni (NOWY WZÓR) składa:

producent rolny posiadający użytki rolne, świnie, owce, kozy lub konie.

Limit przysługujący w 2023 r. wynosi:

40 l/1 dużą jednostkę przeliczeniową owiec, kóz i koni oraz 4 l/1 sztukę świń.

W II terminie składania wniosków (1-31 sierpnia 2023 roku) stawka zwrotu podatku wynosi: • 2 zł/1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. – do wysokości niewykorzystanego limitu z I naboru wniosków na użytki rolne i utrzymywane bydło;

  • 2 zł/1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. – na utrzymywane świnie owce, kozy i konie
  • 1,20 zł/ 1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. – na utrzymywane świnie owce, kozy i konie.

Do wniosków należy dołączyć następujące dokumenty:

  1. faktury VAT za okres:

– od 1 lutego 2023 roku do 31 lipca 2023 roku – w przypadku wniosków na użytki rolne lub użytki rolne i bydło,

– od 1 sierpnia 2022 roku do 31 lipca 2023 roku – w przypadku wniosków na świnie, owce, kozy lub konie;

  1. dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji
    i Modernizacji Rolnictwa o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła będących w posiadaniu producenta rolnego w 2022 roku (nie dotyczy producentów rolnych, którzy dołączyli takie pismo w I turze naboru wniosków);
  2. dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji
    i Modernizacji Rolnictwa o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych owiec będących w posiadaniu producenta rolnego w 2022 roku;
  3. dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji
    i Modernizacji Rolnictwa o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych kóz będących
    w posiadaniu producenta rolnego w 2022 roku;
  4. dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji
    i Modernizacji Rolnictwa o liczbie świń będących w posiadaniu producenta rolnego
    w 2022 roku;
  5. oświadczenie producenta rolnego o średniej rocznej liczbie dużych jednostek przeliczeniowych koni będących w posiadaniu producenta rolnego w 2022 roku, pod groźbą odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
  6. zestawienie faktur;
  7. umowy dzierżaw lub oświadczenie dzierżawy – w przypadku osób, które dzierżawią grunty;
  8. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Dotacja będzie wypłacana przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku
od 2 do 31 października 2023 roku – jeżeli wniosek złożysz od 1 do 31 sierpnia 2023 roku.

Wypełnione wnioski wraz z załącznikami można składać w Urzędzie Miejskim w Mielcu
ul. Żeromskiego 26, pokój nr 35, II piętro, osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego. Informacje w sprawie zwrotu podatku akcyzowego udzielane są pod numerem telefonu 17 787 43 33 w godzinach pracy Urzędu Miejskiego oraz
na stronie Ministerstwa Rolnictwa:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zwrot-podatku-akcyzowego

Wzór wniosku akcyza 2019

Formularz pomocy de minimis

Oświadczenie do wniosku o zwrot podatku akcyzowego

Wzór wniosku akcyza 2023

Oświadczenie o DJP koni

Anna Jajkiewicz
Data publikacji: