Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu cały czas wypłaca mikroprzedsiębiorcom pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Do 25 maja wpłynęło blisko 4900 wniosków o udzielenie pożyczki na kwotę około 24,4 mln zł.

Wypłacono ponad 2500 pożyczek w łącznej wysokości 12,7 mln złotych. Negatywnie rozpatrzono 340 wniosków (przykładowe powody negatywnego rozpatrzenia: wnioski złożone do niewłaściwego urzędu, złożone kilkukrotnie przez tą samą firmę lub złożone przez spółkę cywilną zamiast przez poszczególnych wspólników).

Urząd zdaje sobie sprawę, że wielu przedsiębiorców czeka na pomoc, dlatego obsługą wniosków zajmują się wszyscy pracownicy, którzy na co dzień współpracują z pracodawcami w ramach instrumentów rynku pracy Dodatkowo do obsługi wniosków zostali przesunięci praktycznie wszyscy pracownicy, w tym między innymi pośrednicy pracy, doradcy zawodowi, pracownicy działu ewidencji, pracownicy działu organizacyjnego, a nawet informatycy zatrudnieni w urzędzie. - Łącznie z pracownikami księgowości odpowiedzialnymi za przelewy środków, w realizację zadań związanych z tarczą antykryzysową zaangażowanych jest 41 pracowników urzędu, czyli 70% załogi – zaznacza Grzegorz Durak, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Mielcu.

Zadania związane z wypłatą środków w ramach tarczy antykryzysowej traktowane są priorytetowo. Należy jednak pamiętać, że pomimo pandemii Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu jest zobowiązany do wykonywania również innych zadań, w tym przede wszystkim rejestracji osób, które w ostatnim okresie straciły pracę, a także do wypłaty zasiłków dla bezrobotnych. W dalszym ciągu realizowane są działania aktywizujące, wspierające tworzenie miejsc pracy, jak i powrót na rynek pracy tj. staże, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, dotacje na wyposażenie stanowisk pracy.

Oprócz wniosków o udzielenie pożyczki dodatkowo do dnia 22 maja pracodawcy złożyli 836 wniosków na dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych, a także na dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla samozatrudnionych. W tym przypadku wartość wnioskowanej pomocy przekracza 13 mln złotych. Rozpatrzono 381 wniosków na kwotę blisko 7,2 mln złotych. Finansowanie w większości przypadków będzie wypłacane przez okres 3 miesięcy zgodnie z wnioskami przedsiębiorców.

Urząd apeluje do wszystkich przedsiębiorców składających wnioski o dokładne czytanie informacji publikowanych na stronie internetowej urzędu i uważne wypełnianie wniosków. Nadal wiele wniosków składanych jest bez wymaganych załączników lub też wnioski składane są kilkukrotnie. Bardzo często w złożonych formularzach wpisywane są błędne nazwy firm, nieprawidłowe numery NIP i REGON, pojawiają się także nieistniejące numery rachunków bankowych.

- Wszystkie nieprawidłowości są wyjaśniane przez pracowników urzędu i żadne wnioski nie są odrzucane. Urzędnicy dzwonią lub piszą do pracodawców, prosząc o poprawienie wniosku albo dosłanie brakujących dokumentów. Powoduje to jednak opóźnienia w przyznawaniu pomocy – podkreśla dyrektor Grzegorz Durak. Ze względu na liczbę złożonych wniosków oraz pojawiające się nieprawidłowości, obecnie czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy wynosi około 4 tygodni.

Dyrektor urzędu pracy zapewnia, że wnioski są systematycznie rozpatrywane i dla nikogo nie zabraknie środków. Zachęca również przedsiębiorców do korzystania z dostępnych rozwiązań wspierających firmy w tym trudnym czasie.

ms