Czym jest linkbuilding? – rola procesu w kontekście SEO

Pozycjonowanie stron internetowych składa się z wielu różnego rodzaju zabiegów sprawiających, że promowana witryna przybiera na sile i jest coraz wyżej lokowana w wynikach wyszukiwarki Google. Do podstawowych procesów należy stworzenie audytu oraz zoptymalizowanie strony pod jego kątem.

Na podstawie wytycznych zawartych w audycie będziemy mogli wprowadzić na witrynie zmiany, które odpowiednio przygotują ją do dalszych etapów pozycjonowania. Może to być przykładowo wprowadzenie zmian w kodzie źródłowym, uzupełnienie metadanych zgodnie ze słowami kluczowymi czy nawet zmiana hostingu.

Idąc jednak o krok dalej dochodzimy do procesu zwanego link buildingiem, który wykonywany musi być regularnie i w sposób ciągły.

Co to link?

Aby w ogóle zacząć tłumaczenie na czym polega proces, warto jest poznać podstawowe pojęcia. Link często jest kojarzony z adresem URL i indywidualnie odpowiada stronie, na której obecnie się znajdujemy.

Przykładowy link, będący przyjaznym adresem URL: https://www.devagroup.pl/pozycjonowanie-rzeszow

Nie jest to jednak wszystko. Linki są określane ogólnie jako odnośniki i mogą przybierać przeróżne formy. Jedną z nich jest chociażby anchor tekst. Na stronie widnieje jako fragment tekstu w artykule, jednak wyróżnia się innym kolorem, a po kliknięciu w niego, zostajemy przekierowani na promowaną witrynę. Linki mogą być zawarte również w grafikach, logo czy w przypadku niechcianych reklam spowodowanych wirusem przeglądarki, nawet w przycisku do ich wyłączenia.

Zewnętrzne budowanie linków - zasada działania

Umieszczanie linków za pomocą anchorów czy grafik wcale nie jest bezcelową czynnością. Użytkownik czytając jakikolwiek artykuł, po kliknięciu w dany odnośnik może zdecydować się na skorzystanie z ofert promowanego sklepu.

To jednak nie wszystko. Linkowanie zewnętrzne jest procesem sprzyjającym algorytmom Google. Zasada działania jest prosta. Im więcej odnośników do danej witryny znajdzie się na przykładowych blogach czy forach, tym ta strona będzie lepiej odbierana przez roboty wyszukiwarki.

Trzeba jednak pamiętać, że ten rodzaj linkowania dzielimy na naturalny i nienaturalny. Nachalne i spamerskie teksty zachęcające do wejścia na witrynę, są często bardzo źle odbierane przez wyszukiwarkę i tylko pogarszają sprawę.

Czym jest zaplecze SEO?

Wszystkie linki, które prowadzą do witryny, muszą być zapisywane w odpowiednim miejscu. Tym miejscem jest właśnie tzw. zapleczówka. Istnieje kilka rodzajów struktur zapleczy, na podstawie których witryna ma być linkowana. Podstawową, a zarazem najprostszą z nich jest topologia gwiazdy. Polega ona na tym, że wszystkie linki zewnętrzne są bezpośrednio kierowane do witryny.

Inną, trochę bardziej skomplikowaną strukturą jest koło. Oprócz linkowania do strony głównej, niektóre portale kierują odnośniki naprzemiennie do swoich stron zapleczowych.

Chcąc dowiedzieć się więcej o tworzeniu zaplecza SEO, warto zajrzeć do artykułu napisanego przez DevaGroup: https://www.devagroup.pl/blog/budowa-zaplecza-seo-jak-tworzyc-satelity-do-pozycjonowania-stron.

Zewnętrzne budowanie linków