Numer PESEL dla obywateli Ukrainy

Zgodnie z komunikatem Ministra Cyfryzacji z 12 marca prowadzona przez gminy rejestracja uchodźców z Ukrainy, którzy chcą uzyskać numer PESEL, rozpocznie się w środę (16 marca).

Numer PESEL mogą uzyskać osoby, które:

  • są obywatelem/obywatelką Ukrainy lub
  • są obywatelem/obywatelką Ukrainy i mają Kartę Polaka lub
  • są członkiem najbliższej rodziny obywatela/obywatelki Ukrainy, który/która ma Kartę Polaka, lub
  • są małżonkiem/małżonką obywatela/obywatelki Ukrainy, ale nie mają obywatelstwa ukraińskiego

oraz przybyli w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terenu Ukrainy w związku z prowadzonymi tam działaniami wojennymi.

będzie można złożyć w dowolnym organie gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek należy złożyć osobiście.
Dziecko do 12. roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku – z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie składane na wniosku.

Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia, nie pobiera się odcisków palców.

Należy przygotować:

  • Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym

    . Formularz można też dostać w dowolnym urzędzie gminy.

    Można też pobrać wniosek w rosyjskiej wersji językowej

    .
  • Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35×45 mm (szerokość x wysokość), jeśli osoba na zdjęciu jest w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie. Na stronie www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

    można sprawdzić, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie

    .
  • Dokument potwierdzający dane, które są we wniosku i tożsamość. Jeżeli osoba nie posiada takiego dokumentu, może złożyć oświadczenie o jego braku pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  • Jeśli wypełniany jest wniosek w imieniu osoby małoletniej (poniżej 18 lat), należy podać dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.

Wnioskodawca otrzyma wydruk potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Usługa jest bezpłatna.

Więcej informacji w językach ukraińskim i polskim znajduje się na stronach:

  • Отримай номер PESEL та довірений профіль – послуга для громадян України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї країни

    ,
  • Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

    .

Sprawę związaną z nadaniem numeru PESEL można załatwić w Urzędzie Miejskim w Mielcu, przy ulicy Żeromskiego 26 – Biuro Obsługi Mieszkańca (BOM) na parterze.

Godziny pracy Urzędu Miejskiego:
poniedziałek w godz. 8.00-16.00,
wtorek–piątek w godz. 7.30-15.30.

W celu uzyskania bliższych informacji przed udaniem się do urzędu zalecamy w pierwszej kolejności kontakt telefoniczny na podane poniżej numery telefonów:
17 787 40 54, 17 787 40 55, 17 787 4056, 17 787 40 57, 17 787 40 58.

W trakcie wizyty należy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego, zasłanianiu ust i nosa za pomocą maseczki oraz dezynfekcji rąk.

Łukasz Janyst
Data publikacji: