Uczniowie z gminy Radomyśl Wielki zamienili matematykę w grę - kreatywne warsztaty w Rudzie

2 min czytania
Uczniowie z gminy Radomyśl Wielki zamienili matematykę w grę - kreatywne warsztaty w Rudzie

Podczas spotkania w Radomyślu Wielkim szkoła w Rudzie stała się miejscem pełnym planszówek, miar i wag. Wydarzenie przyciągnęło przedstawicieli wszystkich podstawówek z gminy, a organizatorzy zadbali o ćwiczenia praktyczne i element rywalizacji. Projekt finansowany przez Fundację mBanku miał pokazać, że matematyka może bawić i uczyć zarazem.

  • W Szkole Podstawowej w Rudzie powstawały autorskie planszówki
  • Jak mierzyli, ważeli i rywalizowali w Radomyślu Wielkim

W Szkole Podstawowej w Rudzie powstawały autorskie planszówki

Spotkanie zaczęło się od prezentacji gier przygotowanych przez gospodarzy. Potem każda szkoła zaprojektowała własną planszówkę – to samo zadanie, a wiele różnych pomysłów i podejść. Uczniowie wykazali się kreatywnością przy tworzeniu zasad, elementów gry i grafiki, a prezentacje stały się pierwszą sceną do rozmów o tym, jak przemycić zadania matematyczne do zabawy.

Projekt realizowany był w ramach inicjatywy “Matematyka nie musi być ani trudna, ani nudna!” - wsparcie otrzymano od Fundacji mBanku. Dzięki temu organizatorzy mogli połączyć warsztaty twórcze z praktycznymi ćwiczeniami.

Jak mierzyli, ważeli i rywalizowali w Radomyślu Wielkim

W drugiej części spotkania uczniowie otrzymali karty pracy i przeszli do pomiarów. Pracowali z wagami: szalkową, elektroniczną i uchylną (sklepową), oraz używali przyrządów pomiarowych: metra, taśmy mierniczej i miarki wzrostu. Wyniki wpisywali w różnych jednostkach - po dwie lub trzy, co zmuszało do myślenia o przelicznikach i dokładności pomiarów.

Zwieńczeniem była gra w interaktywne quizy przygotowane w programie Kahoot - szybkie pytania, odrobina rywalizacji i natychmiastowa informacja zwrotna, która pozwoliła uczniom sprawdzić, czego się nauczyli podczas warsztatów.

Uczestnicy i organizatorzy podkreślili, że spotkanie miało nie tylko edukacyjny, lecz także integracyjny charakter - to była okazja, by wymienić doświadczenia i pomysły między szkołami.

Dla rodziców i opiekunów taki dzień pokazuje, jak prosto można przenieść intensywność szkolnych zadań do domowych zabaw - ważenie składników przy pieczeniu, mierzenie wysokości roślin czy liczenie kroków po osiedlu to proste ćwiczenia, które rozwijają orientację w jednostkach i umiejętność szacowania. Szkoły, które brały udział, udowodniły, że praktyczne zadania i gry to skuteczna metoda na oswajanie matematyki u młodszych uczniów.

na podstawie: Gmina Radomyśl Wielki.

Autor: krystian