Profesor z Mielca po raz pierwszy w Złotej Trzynastce konkursu Nauczyciel Roku

2 min czytania
Profesor z Mielca po raz pierwszy w Złotej Trzynastce konkursu Nauczyciel Roku

W Sali Wielkiej Zamku Królewskiego pojawił się nauczyciel z Mielca, którego pomysły na nauczanie zawodowe zwróciły uwagę krajowego jury. Relacja z finału, metody i skąd wzięły się pomysły, które zaprowadziły go do prestiżowego grona.

  • Pierwszy przedstawiciel Mielca wśród finalistów ogólnopolskiego konkursu
  • Zespół Szkół Technicznych i metody, które zmieniają naukę

Pierwszy przedstawiciel Mielca wśród finalistów ogólnopolskiego konkursu

Podczas gali finałowej 23. edycji konkursów Nauczyciel Roku i Nauczyciel Jutr@, która odbyła się 7 października 2025 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, wśród zaproszonych gości byli między innymi wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer oraz wicemarszałek Senatu Rafał Grupiński. Wśród kilkudziesięciu zgłoszeń organizatorzy wyłonili Złotą Trzynastkę finalistów, do której po raz pierwszy w historii dostał się nauczyciel z Mielca — Profesor Oświaty Mieczysław Wilk.

Profesor Mieczysław Wilk reprezentuje Zespół Szkół Technicznych w Mielcu i uczy przedmiotów zawodowych z zakresu branży mechanicznej i matematyki. Jego nominacja to efekt wieloletniej pracy nad programami łączącymi teorię z praktyką oraz bliskiej współpracy z przemysłem. To dla Mielca sygnał, że miejskie szkolnictwo zawodowe zaczyna być dostrzegane także na szczeblu krajowym.

“Jesteśmy bardzo zbudowani osiągnięciami dydaktycznymi i wychowawczymi kandydatów w konkursach, ich umiejętnością mądrego wykorzystania nowych technologii, a także współpracą z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym. Wybór był wyjątkowo trudny!”
prof. Stefan M. Kwiatkowski

Zespół Szkół Technicznych i metody, które zmieniają naukę

W pracy dydaktycznej prof. Mieczysław Wilk stawia na interdyscyplinarność i praktyczne narzędzia. Wprowadza elementy STEAM, łączy matematykę z techniką i projektowaniem, a także uczy metod zarządzania produkcją — od dekalogu Kaizen po diagram Ishikawy, koło Deminga czy metodę 5S. Dzięki temu uczniowie ćwiczą nie tylko umiejętności zawodowe, ale też organizację pracy i myślenie systemowe.

W jego koncepcji dydaktycznej ważne jest samodzielne ocenianie postępów przez uczniów — nauczyciel promuje ideę samowartościowania i pracuje według modelu 3Z: Zaciekawienie, Zainteresowanie, Zafascynowanie, do którego dodał czwarte „Z” — Zainspirowanie innych nauczycieli. Równocześnie rozwija model edukacji trójsektorowej, w którym szkoła współpracuje z samorządem i biznesem, aby przygotować młodych ludzi do realiów rynku pracy.

Nominacja profesora Wilka to również dowód na to, że nowatorskie podejście do edukacji zawodowej — oparte na praktyce, współpracy i narzędziach jakości — zyskuje uznanie poza regionem. Dla mieleckiej szkoły i uczniów to nie tylko prestiż, lecz także potencjalne nowe możliwości partnerskie i projekty praktyk zawodowych.

na podstawie: Powiat Mielecki.

Autor: krystian