W odpowiedzi na stanowisko Konsorcjum firm w składzie FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o., ul. Strefowa 8; 39-400 Tarnobrzeg (Lider Konsorcjum), FCC Polska Sp. z o.o., ul. Lecha 10; 41-800 Zabrze, Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zabrzu, ul. Lecha 10; 41-800 Zabrze i Conteko Sp. z o.o., ul. Woleńska 13; 33-130 Radłów, zaprezentowane w artykule pt. Przetarg na odbiór odpadów: FCC nie zgadza się z decyzją magistratu, opublikowanym w dniu 9 kwietnia 2021 r. na łamach portalu www.hejmielec.pl, dotyczące czynności wykluczenia Konsorcjum z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Mielec oraz odrzucenia oferty Konsorcjum i w konsekwencji unieważnienia przedmiotowego postępowania Urząd Miejski w Mielcu informuje, że:

podjęte przez Zamawiającego w postępowaniu decyzje zostały poprzedzone wnikliwą
i dogłębną analizą wszystkich dokumentów przedkładanych przez Wykonawców oraz instytucje, do których Zamawiający zwracał się w celu wyjaśnienia wątpliwości powstałych na etapie badania i oceny ofert.

Tym samym, także pismo Konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. złożone w dniu 22 marca 2021 r. w odpowiedzi na kolejne wezwanie Zamawiającego o wyjaśnienie wątpliwości związanych z możliwością realizacji przedmiotowego zamówienia w pełnym zakresie na podstawie decyzji Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 30 grudnia 2015 r. na eksploatację w Tarnobrzegu instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów (znak: OS-I.7222.47.3.2015MC) zostało poddane rzetelnej analizie. W opinii Zamawiającego przedmiotowe pismo, nie wniosło do sprawy nowych argumentów, które wskazywałyby na zdolność Konsorcjum do realizacji przedmiotowego zamówienia w pełnym zakresie, a w przeważającej mierze skupiało się na podważaniu stanowiska przedstawionego przez Urząd Marszałkowski, z którego jednoznacznie wynika, że część zakresu przedmiotowego zamówienia, w świetle oświadczenia Konsorcjum zawartego w ofercie, wykonywana byłaby niezgodnie, zarówno z warunkami ustanowionymi w przetargu, jak również z przepisami prawa.

Zamawiający doskonale wie jaki walor prawny ma decyzja o wykluczeniu wykonawcy i odrzuceniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i jakie mogą być jej konsekwencje w przypadku jej podjęcia bez podstaw prawnych. Dla Zamawiającego taka decyzja jest zawsze ostatecznością wynikającą z procesu analizy i oceny oferty wykonawcy, której wynik nie pozostawia najmniejszej wątpliwości, że oferta wykonawcy nie spełnia wymagań określonych przez Zamawiającego. Jednocześnie prawem wykonawcy jest kwestionowanie działań lub zaniechań zamawiającego, jeżeli w jego ocenie istnieją podstawy faktyczne i prawne do uznania czynności zamawiającego za nieprawidłowe. Prawo to, w sposób niczym nieograniczony, Wykonawca – Konsorcjum, którego liderem jest FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. mógł realizować poprzez środek ochrony prawnej przewidziany w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, t.j. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, jednak ze względów wiadomych samemu Wykonawcy, nie podjął takiej decyzji.

Urząd Miejski w Mielcu podkreśla również, że pomimo skomplikowanego stanu faktycznego, wymagającego licznych wezwań i wyjaśnień, ostateczne rozstrzygnięcia w przedmiotowym postępowaniu zapadły w podstawowym okresie związania ofertami tj. 23 marca 2021 r. (termin związania ofertami w przedmiotowym postępowaniu upływa 9 kwietnia 2021 r.), tym samym nie ma podstaw do stawiania wniosków, że postępowanie przebiegało w sposób przewlekły i nieterminowy.

W świetle zaistniałych okoliczności Gmina Miejska Mielec niezwłocznie podjęła działania dopuszczone przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od mieszkańców w okresie niezbędnym do wyłonienia wykonawcy w związku z planowanym ogłoszeniem kolejnego postępowania przetargowego na usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Korzystając z dopuszczonej prawem możliwości zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, Zamawiający w dniu 25 marca 2021 r. skierował do Konsorcjum firm w składzie: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ul. Wolności 44; 39-300 Mielec, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych EMPOL Sp. z o.o., ul. Os. Rzeka 133, 34-451 Tylmanowa, Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych Sp. z o.o., ul. Wolności 171; 39-300 Mielec zaproszenie do negocjacji warunków zamówienia obejmującego świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, w wyniku których w dniu 30 marca 2021 r. została zawarta umowa. Urząd Miejski w Mielcu wskazuje, że w sytuacji prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 214 ust.1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych który mówi, że zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług, jeżeli takie zamówienie było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości, negocjacje warunków tzw. „zamówienia uzupełniającego” są dopuszczalne wyłącznie z dotychczasowym wykonawcą usługi oraz pod warunkiem spełnienia dodatkowych przesłanek.

O wszystkich okolicznościach faktycznych i prawnych udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki Urząd Miejski w Mielcu poinformował Konsorcjum, którego liderem jest FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. w dniu 6 kwietnia 2021 r. w związku z udzieloną odpowiedzią na wniosek o dostęp do informacji publicznej, do której załączona została kompletna dokumentacja zamówienia.

Tym samym niezrozumiałe jest w ocenie Urzędu Miejskiego w Mielcu sugerowanie przez Konsorcjum, którego liderem jest FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o., że Zamawiający miał jakiekolwiek prawne możliwości negocjowania i udzielenia zamówienia na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych innemu wykonawcy niż zaproszonemu do negocjacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że wynegocjowana cena usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu miasta Mielca, realizowanej na podstawie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na wyżej wskazanych zasadach nie przewyższa, w skali miesiąca, ceny usługi zaoferowanej przez Konsorcjum, którego liderem jest FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. w unieważnionym przetargu.

 

Marietta Mateja-Nowak
Data publikacji: